Šerák 2003
termín: 1. února 2003
kód akce: 08-028
pořadatel: České dráhy, a. s. – OPŘ Brno, OPŘ Ostrava
místo konání: traťový úsek Brno hlavní nádraží–Jeseník
vozidla: 475.1142 (T 478.1001) + Dsd + Be + 7 Ce
období: třicátá léta dvacátého století
razítko: 11-019, 11-020
Již pošesté vyjel 1. února 2003 na koleje zvláštní rychlík Šerák. Stejně jako v předchozích pěti letech bylo jeho výchozí stanicí brněnské hlavní nádraží a cílem jeho cesty stanice Jeseník. Soupravu zvláštního vlaku odvezla v trase Brno–Olomouc muzejní motorová lokomotiva T 478.1001. Na olomouckém hlavním nádraží nás již očekávala přerovská parní lokomotiva 475.1142, která vezla letošní Šerák z Olomouce do Jeseníku a zpět. Lahůdkou pro všechny cestující i početné fotografy u trati se stala tradiční náročná jízda zvláštního vlaku přes Ramzovské sedlo. Letošní Šerák byl výjimečný programem připraveným v Horní Lipové. Po příjezdu do této stanice proběhlo slavnostní otevření nově zřízeného Muzea Slezského Semmeringu, sídlícího v bývalém ústředním stavědle. Shromážděné účastníky nejprve přivítal jednatel muzea Ing. Libor Konečný. Ihned po jeho projevu přestřihl Ing. Tomáš Čech z Generálního ředitelství ČD pásku a muzejní expozici otevřel pro veřejnost. Akci pořádala Obchodně-provozní ředitelství ČD v Brně a Ostravě. Na jejich žádost zajistil náš spolek část dobového personálu, rekvizity pro slavnostní akt otevření muzea i pamětní razítko této nové instituce. Dodáno bylo také pamětní razítko pro stanici Branná, které bylo předáno tamním železničářům při zpáteční cestě z Jeseníku do Brna. V Olomouci jsme se rozloučili s parní lokomotivou 475.1142 a do cílové stanice nás odvezl stroj T 478.1001. Velmi zdařilou akci pokazily pouze informace, že od příštího roku budou i za zvláštní vlaky účtovány poplatky za použití dopravní cesty a další jízdy Šeráku jsou tak z důvodu délky jeho trasy vážně ohroženy.