Připravované nostalgické akce

Brno – město uprostřed Evropy 2024

termín: neděle 16. června 2024

Bezdružické parní léto 2024

termín: sobota 3. a neděle 4. srpna 2024

Prezentace zabezpečovací techniky

Muzejní noc v Parowozownia Skierniewice

termín: sobota 11. května 2024

Muzejní víkend v Turnovském depu

termín: sobota 15. a neděle 16. června 2024

Přihlášení

Razítka

076.jpg

Ediční činnost

2015-07_Pohlednice_464.202.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Bezdružické parní léto 2023

termín: 15. a 16. července 2023
kód akce: 08-178
pořadatel: spolek Plzeňská dráha + České dráhy, a. s.
místo konání: traťový úsek Bezdružice–Cebiv
vozidla: T 444.030 (T 435.0145) + Dsd + Ci + Ce + Ci
období: rok 1963
razítko: 11-152

O víkendu 15. a 16. července 2023 se na regionální trati Pňovany–Bezdružice uskutečnil další ročník tradiční akce Bezdružické parní léto. Hlavním bodem programu, připraveném pečlivě podle osvědčeného scénáře pořadateli ze spolku Plzeňská dráha, měly být samozřejmě jízdy zvláštních vlaků vedených parní lokomotivou 310.072. Suché a horké počasí panující již od začátku července však zvýšilo riziko vzniku požáru natolik, že se nakonec v čele mimořádných spojů vystřídaly historické motorové lokomotivy T 444.030 a T 435.0145. Po dohodě s pořadateli akce použil proto náš personál doprovázející jeden pár zvláštních vlaků jedoucí mezi Bezdružicemi a Cebiví i tři páry zvláštních vlaků vypravené z Bezdružic do Kokašic stejnokroje ČSD zavedené v roce 1954. Vzhled našich členů tak korespondoval s oběma motorovými lokomotivami, vyrobenými na počátku šedesátých let dvacátého století, i se soupravou historických osobních vozů. Doprovodný program akce se držel zavedeného a osvědčeného scénáře, který získal Bezdružickému parnímu létu velkou popularitu. I letošního ročníku se tak zúčastnila hudební skupina Švejk-band, která hraje nejen na nádražích, ale také přímo během jízdy v jednotlivých vozech s cestujícími. Švejk-bandu zdatně sekundovala taneční skupina Althea, jejíž členky se kromě tance zapojily i do hraných scének, které předvedli pravděpodobně nejpopulárnější účastníci z Četnické pátrací stanice Praha. Ve stejnokrojích prvorepublikového četnictva, převlečeni za dobové vojáky, civilisty i lumpy, sehráli výjevy z každodenního života bezpečnostních sborů ve třicátých letech. Jednotlivá vystoupení se odehrávala přímo v jedoucím vlaku, na trati i na nádražích v Cebivi, Kokašicích a především ve stanici Bezdružice, kde k navození patřičné atmosféry pomohla i dokonale vybavená četnická stanice zřízená přímo ve výpravní budově. Velkému zájmu návštěvníků se opět těšila historická ruční drezína, výstava o historii železnice, expozice železničního muzea ve staničním skladišti, modelová kolejiště a občerstvení ve stylovém bufetovém voze. Nechybělo ani „Divadlo z bedny“ se svými představeními pro děti. Letošního ročníku se opět zúčastnil i náš stánek s prezencí železničních zabezpečovacích zařízení. Specialitou bezdružické lokálky je projekt železnice mezi stanicemi Bezdružice a Teplá. Spolek Plzeňská dráha spolu s jednotlivými městskými a obecními samosprávami usilují o jeho uskutečnění. Po trase nedostavěné trati proto pendloval po oba dny historický autobus, zajišťující náhradní dopravu a propagující zatím stále nerealizovanou spojnici. V neděli se navíc konal turistický pochod na podporu její dostavby. Pořadatelé představili veřejnosti nové pamětní razítko „Břetislav“, dodané našim spolkem. Ani velmi pestrý doprovodný program však nedokázal eliminovat absenci parní lokomotivy v čele zvláštních vlaků a počet návštěvníků akce se tak pohyboval přibližně na jedné třetině stavu loňského ročníku. Pořadatelé Bezdružického parního léta proto zvažují několik možností, jak při příštích ročnících akce snížit pravděpodobnost náhrady parní lokomotivy motorovou. Nezbývá tedy než doufat, že zvolí tu nejvhodnější.

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela