Připravované nostalgické akce

Mikulášská jízda CHŽK 2025

termín: sobota 29. listopadu 2025

Bezdružické parní léto 2026

termín: sobota 1. a neděle 2. srpna 2026

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

054.jpg

Ediční činnost

2015-09_Pohlednice_310.072.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete


Vážení přátelé železnice
vítáme Vás na stránkách spolku
Chornický železniční klub, z. s.
Doufáme, že se Vám zde bude líbit a najdete vše,
co jste chtěli vědět o nás a akcích pořádaných pro Vás.


 

Aktivity spolku můžete též sledovat
prostřednictvím sociálních sítí

Aktuálně

Kapesní kalendáře CHŽK pro rok 2026

Na začátku listopadu 2025 byl dán do prodeje v pořadí již 28. kapesní kalendář našeho spolku. Autorem použitého snímku zvláštního vlaku vedeného parní lokomotivou 423.041 zachyceného mezi dopravnou Mladějov na Moravě a zastávkou Kunčina na bývalé Moravské západní dráze je Pavel Stejskal. Nové kalendáře lze zakoupit na obvyklých místech za jednotnou cenu 3,- Kč. Sběratelům nabízíme za sníženou cenu 1,- Kč i starší exempláře z let 2016–2025. Informace o možnostech nákupu kalendářů i ostatních upomínkových předmětů prostřednictvím e-shopu získáte v sekci Ediční činnost.

 

 

Nová kniha Železnice a železničáři

Také na podzim 2025 přichází na knižní trh publikace, o jejíž vznik se zasloužil Ing. Josef Schrötter. Kniha nazvaná „Železnice a železničáři“ obsahuje obrázky akademického malíře Jiřího Boudy a Bohuslava Fultnera. Autor ji připravil s tím, že je to již deset let, co Jiří Bouda odešel do malířského nebe. Ve svém díle navíc spojil oba malíře, protože oba sloužili na železnici jako signalisté. Publikace popisuje nejen vývoj železniční dopravy, technologie používané při stavbě tratí a typy lokomotiv a vlaků, ale také jednotlivé profese spojené s obsluhou železnice. Prodej knihy „Železnice a železničáři“ bude zahájen 3. listopadu 2025, takže takže bude moci posloužit jako pěkný vánoční dárek. Náš spolek ji vřele doporučuje všem zájemcům o železniční dopravu.

 

 

Mikulášská jízda CHŽK 2025

Na počátku září 2025 jsme začali pracovat na přípravě naší tradiční Mikulášské jízdy. Po sestavení rozpočtu akce následovala jednání se zástupci Jihomoravského kraje, Pardubického kraje, sponzorů i všech měst a obcí na trase zvláštního vlaku. V pondělí 29. září 2025 dosáhl objem přislíbených finančních prostředků částky potřebné k uspořádání akce, a výbor spolku tak rozhodl o jejím konání. Všem donátorům velmi děkujeme. Mikulášská jízda CHŽK 2025 se uskuteční v sobotu 29. listopadu 2025 a na rozdíl od předchozích ročníků bude výchozí a cílovou stanicí okružního zvláštního vlaku vedeného parní lokomotivou Ústí nad Orlicí. Pro návoz a odvoz účastníků akce v úseku Boskovice–Chornice, tedy v části trasy bez pravidelné osobní železniční dopravy, bude stejně jako v roce 2023 vypraven zvláštní motorový vlak. Podrobné informace včetně jízdních řádů a cen jízdného budou včas zveřejněny.

 

 

Strelou jižní Moravou

V sobotu 14. května 2022 se naši členové přesně po jednom roce a jednom dni opět setkali s legendárním motorovým vozem M 290.002. Ten byl vyroben spolu s identickým vozem číslo M 290.001 v letech 1934–1936 závody Tatra v Kopřivnici pro tehdejší Československé státní dráhy, které od července 1936 oba nasadily na prestižní motorový rychlík nazvaný Slovenská strela. Tento historicky první povinně místenkový vlak ČSD spojoval Prahu a Bratislavu s jedinou zastávkou v Brně. Při vývoji a výrobě motorových vozů řady M 290.0 byly využity nejnovější poznatky, a to nejen z oboru stavby železničních, ale také silničních vozidel. Při zkušebních jízdách dosáhl motorový vůz M 290.002 rychlostního rekordu 148 km/h. Aerodynamický tvar, nepřehlédnutelný červený lak, pohodlná sedadla nebo servis zajišťovaný Mezinárodní společností lůžkových vozů (CIWL) udělaly ze Slovenské strely velmi rychle atraktivní a žádaný spoj. Zpočátku zvládal motorový rychlík překonat vzdálenost mezi Prahou a Bratislavou za 4 hodiny a 53 minut. Tento čas se díky optimalizaci jízdního řádu a postupující rekonstrukci traťového svršku podařilo v posledním roce předválečného provozu snížit na 4 hodiny a 18 minut, což odpovídalo cestovní rychlosti 92 km/h. Ve stejné době potřebovaly rychlíky vedené parní lokomotivou na zdolání stejné trasy o hodinu více. Během druhé světové války zůstaly z důvodu nedostatku pohonných hmot oba vozy odstaveny. Od června 1945 se na obnoveném spoji Slovenská strela střídaly s německými motorovými jednotkami, které zůstaly na území ČSR a byly též využívány pro přepravu československých zástupců k soudním procesům v německém Norimberku. Do běžného provozu v následujících letech zasahovaly stále méně a od počátku padesátých let již sloužily pouze jako záloha pro vládní jízdy. Vůz M 290.001 vyřazený v roce 1953 o sedm let později vyhořel a byl zlikvidován. K vyřazení vozu M 290.002 došlo až v roce 1960. Následně jej převzalo Technické muzeum podniku Tatra Kopřivnice, které jej umístilo ve svém areálu, kde několik desetiletí chátral. V květnu 2000 získal status kulturní památky a o deset let později pak nejvyšší stupeň památkové ochrany, neboť byl prohlášen národní kulturní památkou. V letech 2018–2021proběhla velmi citlivá rekonstrukce, jejímž výsledkem je plně funkční historické vozidlo. Součástí projektu rekonstrukce představeného veřejnosti v roce 2017 se stala i výstavba speciálního výstavního pavilonu, z něhož by vůz mohl vyjíždět k příležitostným jízdám pro veřejnost. Slavnostní předání rekonstruovaného vozu proběhlo ve čtvrtek 13. května 2021 za účasti významných hostů. Na jaře 2022 byla uzavřena dohoda mezi společností Tatra Trucks, a. s., která je vlastníkem vozidla, a Klubem přátel kolejového autobusu, z. s. (KPKA). Ten se již 10 let zabývá organizací speciálních akcí, při nichž je schopen dokonale navodit historickou atmosféru. Výsledkem spolupráce obou subjektů jsou tak fotografické a filmové materiály, které společnost Tatra použije pro propagaci motorového vozu M 290.002. Kromě našeho spolku, který byl přizván, aby zajistil železniční personál v odpovídajících stejnokrojích, se náročné akce konané druhou květnovou sobotu roku 2022 zúčastnili i členové Salonu první republiky, představující dobové cestující, nebo Veterán Tatra klubu z Bystřice nad Pernštejnem, jehož členové zapůjčili své historické automobily. Pořadatelé z KPKA vybrali velmi pečlivě místa s odpovídající atmosférou. Fotografování a filmování se tak uskutečnilo ve stanicích Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov a Nemotice i v různých úsecích na tratích Břeclav–Znojmo a Brno–Veselí nad Moravou. Pro akci byly vyrobeny také velmi profesionální kulisy, které posloužily k překrytí moderních prvků nacházejících se ve vybraných lokalitách. Nezbývá tak, než poděkovat kolegům z KPKA za přizvání ke spolupráci na této velmi zajímavé akci a doufat, že vlastník motorového vozu M 290.002 bude s pořízenými obrazovými materiály spokojen.

Nejčastěji hledáte:

> Vlakový personál

> Pamětní razítka

> Prezentace zabezpečovací techniky

 

Zaměření:

Podpora a propagace železniční dopravy v České republice, dokumentační a publikační činnost na poli železniční historie a záchrana železničních technických památek.

 

Činnost:

> organizování jízd zvláštních vlaků

> zajišťování personálu v dobových uniformách na zvláštních vlacích v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> zajišťování mobilní prezentace železničních zabezpečovacích zařízení v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> tvorba návrhů pamětních razítek pro vlastní akce, případně pro akce pořádané jinými organizacemi

> pořádání a spolupořádání výstav se železniční tématikou

> publikační a ediční činnost

> příprava muzejní expozice železniční zabezpečovací techniky

> spolupráce s jinými podobně zaměřenými subjekty na národní i mezinárodní úrovni.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 41
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Aleš Opatřil
Místopředseda: Martin Hanák
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák