Závorový pohon ZPZ Pintsch-Bamag
výrobce: Automatizace železniční dopravy Praha, s. r. o.
rok výroby: 1998
výrobní číslo: O-26/98
provozní nasazení: přejezd P6823 v km 212,004 v TÚ Letovice–Březová nad Svitavou
provoz ukončen: 8. srpna 2020
převzato: 6. září 2020
stav: umístěn v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Vnější prvky přejezdového zařízení PZZ-EA z Moravské Chrastové
popis:
Závorové pohony ZPZ vyráběl od roku 1996 do roku 1999 v licenci německé fimy Pintsch-Bamag podnik AŽD Praha. Pohon je umístěn samostatně připevněním na vlastní betonový prefabrikát a nachází se zpravidla těsně za výstražníkem. Ocelová skříň pohonu má obdélníkový půdorys a v horní části je kryta víkem z hliníkového plechu. Na přední stěně se nacházejí dvířka pro přístup udržujícího zaměstnance. V horní části na pravém boku je umístěn otvor pro obsluhu zajišťovacího zařízení. To umožňuje pomocí zvláštního klíče zapevnit závorové břevno v horní poloze. Unašeč závorového břevna, které je stejné konstrukce jako u přejezdového zabezpečovacího zařízení vzor SSSR nebo typu AŽD 71, je nasazen na hřídeli uložené v horní střední části skříně pohonu. Vyvážení závorového břevna je provedeno pomocí držáků upevněných k opačné straně unašeče a nesoucích protizávaží. Jeho hmotnost je v případě potřeby možné zvětšit připevněním přídavných závaží, pro něž jsou na protizávaží zřízeny čtyři zvláštní šrouby. Uvnitř skříně se bezprostředně za dvířky nachází hlavní připojovací svorkovnice a vpravo od ní pohonná jednotka sestávající z elektromotoru s přídržným elektromagnetem a kuličkového převodu s posuvnou tyčí. V horní části skříně jsou v bezprostřední blízkosti hřídele umístěny prvky mechanického tlumení, zajišťovacího zařízení a koncové spínače. Přejezdová zabezpečovací zařízení PZZ-EA bude v muzejní expozici CHŽK dále prezentovat původní provedení výstražníku AŽD 97-PV.