Připravované nostalgické akce

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

078.jpg

Ediční činnost

2015-05_Pohlednice_433.002.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

160 let Severní dráhy císaře Ferdinanda

termín: 15. a 16. září 2001
kód akce: 08-017
pořadatel: České dráhy, s. o. – OPŘ Ostrava
místo konání: traťový úsek Přerov–Olomouc hlavní nádraží
vozidla: viz text o akci
období: třicátá léta dvacátého století
razítko:

V září roku 2001 jsme byli Obchodně-provozním ředitelstvím ČD v Ostravě požádáni o pomoc při organizování velkolepých oslav 160. výročí zahájení provozu na Severní dráze Císaře Ferdinanda v úseku Břeclav–Přerov–Olomouc. Oslavy byly oficiálně zahájeny již v pátek 14. září 2001, kdy byl vypraven protokolární vlak z Břeclavi do Přerova. V jeho čele stanul brněnský Albatros 498.106, jehož parní píšťala se krátce před příjezdem do cílové stanice přidala ve 12.00 hodin k sirénám, které uctily památku obětí teroristického útoku, k němuž došlo tři dny předtím v New Yorku. Pro veřejnost byla akce zahájena následující ráno. Zvláštní vlaky jezdily na trasách Přerov–Olomouc, Břeclav–Staré Město u Uherského Hradiště, Přerov–Bojkovice, Přerov–Kroměříž nebo Přerov–Zlín střed. Soupravy zamířily i do míst, kde není veřejná osobní doprava provozována (DKV Olomouc–Olomouc hl. n.–Olomouc město, Přerov–Cukrovar Prosenice), jezdily mezi Přerovem a jezernickými viadukty, případně po „trianglu“ Přerov–Prosenice–Dluhonice–Přerov. Na těchto vlacích se vystřídaly stroje 313.432, 354.1217, 354.7152, 387.043, 423.041, 464.102, 464.202, 475.101, 475.1142, 486.007, 498.022, 498.104, 498.106, T 478.1002, E 499.0047 a motorové vozy M 120.417, M 131.1280, M 131.1549, M 274.004, 830.049, 830.076. Velkou atrakcí se stal také přímý vlak Bratislava–Přerov a zpět, hostující parní lokomotiva 310.23 z Rakouska nebo jízdy mimořádných nákladních vlaků přes přerovský uzel, které byly plně v režii parní lokomotivy 534.0432 a motorové lokomotivy řady T 679.1. Náš spolek zajistil pět průvodčích ve stejnokrojích ČSD vzor 1934, kteří doprovázeli během soboty 15. září zvláštní vlaky jezdící po „trianglu“ Přerov–Prosenice–Dluhonice–Přerov. V neděli jsme pak odbavovali cestujících ve spojích mezi olomouckým a přerovským nádražím. Během hodnocení této akce jsme konstatovali, že na oslavách v podobném měřítku jsme se dosud nepodíleli, a vzhledem k růstu nákladů na provoz parních lokomotiv patrně již ani nebudeme.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 41
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Aleš Opatřil
Místopředseda: Martin Hanák
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák