Připravované nostalgické akce

Brno – město uprostřed Evropy 2024

termín: neděle 16. června 2024

Bezdružické parní léto 2024

termín: sobota 3. a neděle 4. srpna 2024

Prezentace zabezpečovací techniky

Muzejní noc v Parowozownia Skierniewice

termín: sobota 11. května 2024

Muzejní víkend v Turnovském depu

termín: sobota 15. a neděle 16. června 2024

Přihlášení

Razítka

001.jpg

Ediční činnost

2015-02_Pohlednice_BOE.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete


Vážení přátelé železnice
vítáme Vás na stránkách spolku
Chornický železniční klub, z. s.
Doufáme, že se Vám zde bude líbit a najdete vše,
co jste chtěli vědět o nás a akcích pořádaných pro Vás.


 

Pořádáte železniční akci?
Možná by se na ní hodil i náš stánek s prezentací
zabezpečovací techniky.

Neváhejte a napište nám.
Rádi přijedeme také k Vám.

Děkujeme všem,
kteří podpořili náš projekt
„Pomozte nám zachránit mizející železniční historii“

Aktivity spolku můžete též sledovat
prostřednictvím sociálních sítí

Aktuálně

Článek v časopise Dráha 4/2024

V pátek 12. dubna 2024 vyšlo čtvrté letošní číslo časopisu Dráha, ve kterém čtenáři naleznou druhý díl článku o stavědlových přístrojích vzor 5007. Tento počin, připravený ve spolupráci s několika odborníky z oboru železniční zabezpečovací techniky i pamětníky, vznikl především jako připomenutí 115. výročí zavedení tohoto typu přístroje do provozu. Dubnová část článku obsahuje technický popis přístroje a jednotlivých typů stavěcích pák a zámků k zajištění stálých i přechodných závislostí. Čtenáři se dozví, jak probíhalo zavádění nového zařízení do provozu, jak se změnil postup jeho obsluhy nebo jaké úpravy si vynutilo zavedení světelných návěstidel na ČSD. Jako bonus je připojené též krátké pojednání o tom, jak se v době první československé republiky budovala zabezpečovací zařízení. Časopis je možné zakoupit v modelářských prodejnách, obchodech specializujících se na železniční literaturu a ČD-centrech velkých železničních stanic.

 

 

Nový exponát do sbírek připravované muzejní expozice

Ve čtvrtek 28. března 2024 převzali naši členové jednoramenné mechanické vjezdové návěstidlo L ze stanice Velké Opatovice. Tento prvek byl součástí mechanického zabezpečovacího zařízení aktivovaného v roce 1960 a vypnutého 23. října 2023. Ke snesení návěstidla až po pěti měsících od vypnutí zařízení došlo na základě požadavku brněnské redakce České televize. Ta připravovala reportáž o úbytku mechanických návěstidel, ale nakonec se rozhodla pořídit potřebné záběry v Božicích u Znojma. Získané návěstidlo je unikátní tím, že má stavěcí a rozvěsné zařízení umístěné pod ramenem. Toto ne příliš časté technické řešení se používalo v případech, kdy vzdálenost mezi místem obsluhy a návěstidlem činila více než 600 metrů. Z převzetí a demontáže návěstidla připravujeme reportáž, kterou zveřejníme v sekci Kronika. Podrobnější údaje o nově získaném exponátu budou následně k dispozici i v prezentaci projektu muzejní expozice CHŽK.

 

 

Článek v časopise Dráha 3/2024

V pondělí 11. března 2024 vyšlo třetí letošní číslo časopisu Dráha, ve kterém čtenáři naleznou první díl článku o stavědlových přístrojích vzor 5007. Tento počin, připravený ve spolupráci s několika odborníky z oboru železniční zabezpečovací techniky i pamětníky, vznikl především jako připomenutí 115. výročí zavedení tohoto typu přístroje do provozu. Březnová část článku popisuje vznik a následný vývoj oboru železniční zabezpečovací techniky ve druhé polovině devatenáctého století. Zaměřuje se na stavědlové přístroje tehdejších nejznámějších výrobců včetně některých ojedinělých i zahraničních zařízení. V závěru prvního dílu článku pak informuje o způsobu zavedení nového jednotného vzoru přístroje i o důvodech, které k tomuto kroku vedly. Časopis je možné zakoupit v modelářských prodejnách, obchodech specializujících se na železniční literaturu a ČD-centrech velkých železničních stanic.

 

 

Rychlosti necelých 7 kilometrů v hodině dosáhl v průměru zvláštní parní vlak, který vyrazil v neděli 22. června po místní dráze ze Vsetína do Velkých Karlovic. Důvodem nebyl špatný technický stav kolejí ani vozidel, ale fakt, že obyvatelé obcí a měst v okolí železnice se oslav zúčastnili opravdu ve velkém počtu a v každé stanici i zastávce soupravu historických vozů s parní lokomotivou 433.002 „Matěj“ v čele přivítali zástupci místní samosprávy a dechová hudba. Jen na zastávce v Huslenkách byl program poněkud jiný–tamní hasičský dorost předvedl požární útok na vlak. Bohužel mladí kluci si ještě s proudem tryskající vody neuměli poradit, a tak se jim v jednom okamžiku stříkající hadice vymkla z rukou a osvěžila část cestujících. Vzhledem k panujícímu vedru a dusnu si však nikdo z nich nestěžoval. Jízdou parního vlaku oslavilo 27 kilometrů dráhy 100 let své existence. Samotné oslavy ale začaly o den dříve, v sobotu 21. června, kdy ve výstavní síni Městského úřadu ve Vsetíně začala výstava kolejiště modelářského kroužku základní školy v Karolince. Pro ty, kterým nestačila železniční vozidla velikosti TT, byla v železniční stanici Vsetín připravena výstava lokomotiv ČD. Na pravidelných vlacích mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi pak byla namísto motorových vozů řady 810 mimořádně nasazena historická souprava motorového vozu řady 851.021 se dvěma přívěsnými vozy Bix i zcela moderní jednotka 814 „Regionova“, v neděli zase motorová souprava s vozem 851 a souprava klasických vozů s lokomotivou 754.081. Na své si tak o tomto červnovém víkendu přišlo i několik desítek železničních fotografů okupujících okolí tratě a zvěčňujících nejen zvláštní vlak, ale také pravidelné spoje. Na odbyt šla i publikace vydanou k výročí a pohlednice. Velký zájem byl i o pamětní razítko, dodané našim spolkem. Jen zvláštním parním vlakem v neděli cestovalo 764 platících cestujících. Akci pořádalo Krajské centrum osobní dopravy ČD ve Zlíně ve spolupráci představitelů měst a obcí, nacházejících se na jubilující dráze. Vzhledem k velkému vedru vzal za své původní záměr ustrojit průvodčí do „prvorepublikových“ stejnokrojů. Musela být proto použita letní verze „budovatelských“ stejnokrojů z padesátých let. Vzhledem k tomu, že parní lokomotiva 433.002 je svými opatrovateli z Valašské společnosti historických kolejových vozidel velmi pečlivě udržována ve stavu odpovídajícímu přibližně stejné době, bylo dosaženo autentické dobové atmosféry. Tu skvěle doplňoval i Česťa Čep, který se vyžíval ve své oblíbené roli příslušníka Sboru ozbrojené ochrany železnic a zneškodňoval imperialistické špióny, pokoušející se o fotografování v prostorách nádraží.

 

Nejčastěji hledáte:

> Vlakový personál

> Pamětní razítka

> Prezentace zabezpečovací techniky

 

Zaměření:

Podpora a propagace železniční dopravy v České republice, dokumentační a publikační činnost na poli železniční historie a záchrana železničních technických památek.

 

Činnost:

> organizování jízd zvláštních vlaků

> zajišťování personálu v dobových uniformách na zvláštních vlacích v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> zajišťování mobilní prezentace železničních zabezpečovacích zařízení v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> tvorba návrhů pamětních razítek pro vlastní akce, případně pro akce pořádané jinými organizacemi

> pořádání a spolupořádání výstav se železniční tématikou

> publikační a ediční činnost

> příprava muzejní expozice železniční zabezpečovací techniky

> spolupráce s jinými podobně zaměřenými subjekty na národní i mezinárodní úrovni.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela